Kodeks pracy
Kodeks pracy
Dział V - Odpowiedzialność materialna pracowników
Dział V Kodeksu pracy, traktujący o odpowiedzialności materialnej pracownika za mienię i szkodę, składa się z dwóch rozdziałów. Rozdział I zawiera informacje o odpowiedzialności pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy. Kodeks pracy przewiduje możliwość ukarania pracownika. Odpowiedzialność materialna dotyczy zarówno szkody wykonanej umyślnie, jak i nieumyślnie (np. wskutek nienależytego wykonania obowiązków).
Rozdział II dotyczy odpowiedzialności pracownika za powierzone mu mienie. Zgodnie z Kodeksem pracy osoba zatrudniona, której powierzono z obowiązkiem zwrotu, określone przedmioty będące własnością pracodawcy, ponosi za nie odpowiedzialność. Mogą to być m.in. pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności, narzędzia, instrumenty czy środki ochrony indywidualnej. Pracownik, który nie zastosuje się do przepisów traktujących o odpowiedzialności za powierzone mienie, może otrzymać nakaz naprawienia szkody.